- Tesla rolde eerde deze maand versie 10 van zijn Full Self-Driving-software uit.
- Sindsdien verschenen er meerdere video’s online waarin te zien is dat de nieuwe software in de praktijk nog allesbehalve optimaal werkt.
- Topman Elon Musk liet vorige week nog weten dat hij positieve feedback ontving over de software-update.
Sinds Tesla eerder deze maand versie 10 van zijn “Full Self-Driving”-software uitbracht, toonden bètatesters met online geplaatste video’s aan dat er nog flink wat te verbeteren valt.
Hoewel CEO Elon Musk van Tesla zei dat de update “je versteld zal doen staan“, is de ene bestuurder minder overtuigd dan de andere.
Enkele bètatesters laten zien dat Tesla’s ‘Full Self-Driving’-software nog een lange weg te gaan heeft, voordat deze klaar is om zonder de begeleiding van een bestuurder te werken. De zelfrijdende software wil nog wel eens spookrijden en pogingen doen om voetgangers en fietsers aan te rijden
De software lijkt moeite te hebben met trambanen
In een verwijderde video testte een bètatester, die op YouTube bekend staat als HyperChange, de software voor autonoom rijden uit. Hoewel hij zei dat zijn ervaring over het algemeen positief was, probeerde zijn Tesla op een gegeven moment bijna een groep voetgangers die de straat overstaken aan te rijden. De video was opgenomen om te testen hoe FSD omging met situaties bij de monorail in Seattle.
Een andere bestuurder had een soortgelijke ervaring, toen hij FSD testte in de buurt van de San Jose Light Rail (een lokale tramdienst).
In de video van AI Addict probeerde de Tesla rechtsaf te slaan en slipte hij over een stoeprand. De bestuurder wees erop dat de software rechtsaf sloeg zonder rekening te houden met de Light Rail. De auto merkte de trambaan te laat op en werd daarom te laat naar links geforceerd, waar een stoep lag. Een correctie van de bestuurder was hierbij dus nodig om erger te voorkomen.
Pogingen tot spookrijden
In een video van YouTuber Frenchie, stuurde de autonome software de auto naar de verkeerde rijstrook. De Tesla dacht bij een afslag naar links dat de meest linker rijstrook de correcte was. De auto miste klaarblijkelijk de belijning op de weg en ging hiermee de fout in.
Kim Paquette, een andere bètatester, zag soortgelijke problemen met FSD 10. Tijdens twee afzonderlijke ritten probeerde haar Tesla bij kruispunten en in bochten tegen het tegemoetkomende verkeer in te rijden. Telkens moest Paquette de software uitschakelen om dit te voorkomen.
"Hij faalt bij taken die hij eerder wel kon, zoals de weg delen met tegenliggers op smalle straten, linksaf slaan met schuin kruisend verkeer," schreef Paquette op YouTube.
FSD heeft moeite met complexe verkeerssituaties
Frenchie wees tijdens zijn rit op verschillende gevallen waarin de auto zich onregelmatig gedroeg, toen hij tegen situaties met wegversperringen aanliep.
Ook had de software moeite om situaties met voetgangers of auto's die te ver buiten de rijstrook reden, goed in te schatten. "Dit is wat ik wil vermijden," zegt hij in de video. "Dit soort schokkerigheid als de situatie onzeker is."
De video van Paquette toonde ook een moment waarop de auto heen en weer begon te bewegen in zijn rijstrook, toen hij mensen op fietsen tegenkwam. "Het is alsof probeert om weg te komen van de fietsers om ze ruimte te geven, maar ook probeert om tussen ze in te duiken", zegt Paquette in de video.
Bètatesters kregen eerder deze maand toegang tot versie 10 van FSD. Deze versie is nog niet beschikbaar voor gewone Tesla-eigenaren. Musk zei afgelopen vrijdag echter dat nieuwe bètatesters zich konden aanmelden via een bètaknop.
Tesla reageerde niet op een verzoek om commentaar op de foutrapporten.
Ondanks de fouten melden veel Tesla-bètatesters dat het systeem beter wordt, vooral als het gaat om het nemen van beslissingen. De update kreeg ook complimenten over de bijgewerkte zelfrijdende graphics.
Eerder dit jaar meldde Insider dat de eerdere FSD-software van Tesla de maan verwarde met verkeerslichten.
[activecampaign form=34]